Pierwsza część nowej Estakady Katowickiej będzie gotowa przed terminem

Wszystko wskazuje na to, że pierwsza część nowej Estakady Katowickiej będzie gotowa przed planowanym terminem. Obecnie trwa jej testowanie. Po otwarciu północnej nitki w planach jest rozbiórka południowej, a w dalszej kolejności – budowa nowej. Wartość inwestycji to 160 milionów złotych.

Rozbiórka starej konstrukcji i budowa nowej

Początek 2015 roku był czasem, w którym rozpoczęto rozbiórkę południowej nitki Estakady Katowickiej, aby wkrótce rozpocząć budowę całkowicie nowej konstrukcji. Estakada od wielu lat była w bardzo złym stanie. Doszło nawet do tego, że ograniczano na niej ruch, ponieważ groziło jej zawalenie. Wiadomo było, że ten stan nie powinien dłużej trwać i przystąpiono do podjęcia odpowiednich działań. Jak twierdzi Maciej Wudarski – prezydent Poznania – jest to jedna ze wzorowo prowadzonych inwestycji w Poznaniu. Bardzo dobrze rokuje ona na przyszłość i jest również jedną z większych inwestycji w mieście. Stanowi ważne rozwiązanie komunikacyjne nie tylko dla Rataj, ale także dla całego Poznania.

Kiedy pierwsza część nowej Estakady będzie gotowa do użytku?

Według wstępnych planów Estakada Katowicka miała zostać oddana do użytku dopiero w połowie sierpnia. Okazało się jednak, że prace przebiegły na tyle sprawnie, iż obiekt będzie gotowy już wcześniej. Wszystko wskazuje na to, że nowa jezdnia będzie dostępna dla samochodów już miesiąc przed planowaną datą, czyli w połowie lipca. Obecnie trwa jego testowanie, więc najprawdopodobniej już niebawem kierowcy będą mogli zacząć go używać. Jak twierdzi Wudarski, tuż po testach i skierowaniu ruchu samochodowego na nową część Estakady, nastąpi rozpoczęcie procedury rozbiórki drugiej nitki.

Testowanie gotowego obiektu

Tymczasem prowadzone są badania nośności konstrukcji wiaduktów, odbywające się pod czujnym okiem prof. Arkadiusza Madaja z Politechniki Poznańskiej. Na miejscu znajduje się 6 ciężarówek ważących 32 tony. Badania odbywają się po wiaduktem, gdzie wykonuje się pomiary odkształceń konstrukcji oraz osiadania podpór. Obecnie prowadzona jest próba statyczna, a następnie zostanie wykonana próba dynamiczna.