U podstaw sukcesu każdego sklepu internetowego leży logistyka. Sprawne zarządzanie jej procesami może przyczynić się nie tylko do poprawy jakości usług — i większej satysfakcji klientów! – ale i do obniżenia kosztów operacyjnych. A te mogą być naprawdę wysokie. Dlatego logistykę warto optymalizować — na przykład z pomocą zewnętrznego operatora, oferującego usługę fulfillmentu.
Na czym polega obsługa logistyki w modelu fulfillmentu?
Są różne strategie zarządzania i realizacji procesów logistycznych. Najmniejsze sklepy często zajmują się nimi „na własną rękę” – co jest opłacalnym rozwiązaniem w przypadku niskich wolumenów zamówień. Z kolei rynkowi giganci nierzadko inwestują we własne zaplecze magazynowe, dzięki któremu także mogą prowadzić logistykę „in-house”. Wiele firm wybiera jednak inne rozwiązanie — outsourcing procesów logistycznych i współpracę z zewnętrznym partnerem. Na przykład właśnie w modelu fulfillmentu!
Fulfillment to najbardziej kompleksowa usługa logistyczna; polega na przekazaniu wszystkich procesów logistycznych zewnętrznemu operatorowi, który posiada własne zaplecze magazynowe, technologię, wysoce wyspecjalizowaną kadrę oraz sieć partnerów logistycznych — na przykład firm przewozowych. W ramach fulfillmentu właściciel sklepu internetowego nie musi martwić się kosztami stałymi związanymi z prowadzeniem logistyki: opłatami za wynajem przestrzeni magazynowej, obsługą sprzętu czy wynagrodzeniami pracowników — płacimy jedynie za zrealizowane przez operatora usługi… oczywiście, w zależności od ilości realizowanych zamówień.
Co więcej, dzięki wykorzystaniu zaawansowanych systemów zarządzania procesami magazynowymi (WMS) operatorzy oferujący fulfillment są w stanie wykorzystać dostępną przestrzeń magazynową w stu procentach, a jednocześnie – ograniczyć ryzyko błędów do minimum. Dla przykładu – Omnipack, czyli jedna z największych firm logistycznych w Europie, może pochwalić się bezbłędnością realizacji zamówień na poziomie 99,95%… i to nawet w najgorętszych okresach sprzedażowych.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, co to jest fulfillment i jak zajmują się nim czołowi operatorzy logistyczni — polecamy zajrzeć na bloga prowadzonego przez specjalistów wspomnianego już Omnipack.
Jakie usługi obejmuje fulfillment dla e-commerce?
Jak już powiedzieliśmy, fulfillment e-commerce obejmuje wszystkie procesy wchodzące w skład realizacji zamówień Twojego sklepu. Najważniejsze z nich to:
- dostawa towarów od producenta/hurtownika — współpraca z operatorem zaczyna się już na tym etapie; firma fulfillmentowa zadba o szybkie i sprawne przyjęcie towarów na magazyn;
- magazynowanie asortymentu — czołowi operatorzy logistyczni mają do dyspozycji na tyle duże powierzchnie magazynowe, aby pomieścić na nich towary od nawet kilkuset firm!
- kompletowanie i pakowanie zamówień — po pojawieniu się w systemie operatora informacji o złożonym zamówieniu pracownicy magazynu od razu przystępują do pracy; usługi fulfillmentu często obejmują dodatkowo m.in. możliwość personalizacji przesyłek za pomocą insertów oraz branding opakowań;
- wysyłka zamówień — dzięki ścisłej współpracy z firmami kurierskimi operatorzy logistyczni są w stanie zaoferować lepsze warunki dostawy;
- obsługa zwrotów — fulfillment nie kończy się wraz z wysyłką zamówienia! Operator zajmie się także realizacją zwrotów, kontrolą jakości towaru oraz jego przywróceniem do sprzedaży.